Home » , » Kemaruk nk kahwin 4..anak jadi mangsa..???

Kemaruk nk kahwin 4..anak jadi mangsa..???

Teruk betul berita di muka depan harian metro harini..Pasal 'Kemaruk beristeri 4'..aku cerita sikitla sinopsis berita ni...laki ni da ade 3 isteri tapi nak tambah lagi satu..isteri pertama dia dapat tahu dan bagitau kat perempuan yang nak jadi isteri ke 4 tu pasal die da ade tiga isteri lalu perempuan tu tak jadi kahwin ngan laki tu..Lelaki tu naik angin terus belasah isteri pertama ngan anak2 sekali sampai salah seorang anak dia mengalami cacat kekal..kalau laki ni berkemampuan aku tak kisah sangat..masalahnya ialah dia tak bekerja pun...Itu yang aku pelik tu...macam mana dia boleh kahwin sampai tiga padahal takde keje,macamana nak tanggung nafkah anak isteri..bagi aku laki ni memang tak layak langsung berpoligami..islam membenarkan poligami bagi laki tapi bagi mereka yang berkemampuan dan boleh berlaku adil kepada isteri-isterinya..

Mengikut pengalaman aku sendiri yang agak baru dalam alam rumahtangga ni..tanggungjawab yang dipikul memang amat besar sekali..Bukan sekadar memberi nafkah , menyediakan keperluan asas dan memberi perlindungan..malahan lebih dari itu..cukup berbeza semasa bujang dulu..semua yang dilakukan untuk kepentingan diri..tak perlu menimbangkan hal orang lain..tapi sekarang segalanya perlu diambil kira..kadang2 terpaksa berkorban untuk anak dan isteri..Berkahwin bukan sekadar untuk memenuhi nafsu semata..tapi lebih dari tu ialah membina satu institusi kekeluargaan yang boleh melahirkan insan yang hebat dan boleh menyumabang kepada agama bangsa dan negara.

Bagi aku senario yang berlaku pada berita harini sebab terlalu mengikutkan nafsu dan hasutan syaitan..memang dalam agama pun peperangan melawan nafsu memang paling berat untuk dihadapi..aku petik artikel di ashtech:-

"Ketika balik dari satu peperangan yang dahsyat melawan kaum musyrikin, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :

Kita baru kembali dari satu peperangan yang kecil untuk memasuki peperangan yang lebih besar. Sahabat terkejut dan bertanya, "Peperangan apakah itu wahai Rasulullah ? " Baginda berkata, "Peperangan melawan hawa nafsu." (Riwayat Al Baihaqi)

Rasulullah mengajak kita untuk meninggalkan satu peperangan, satu perjuangan atau satu jihad yang kecil untuk dilatih melakukan satu perjuangan atau jihad yang besar iaitu jihad melawan nafsu. Orang yang berperang melawan nafsu ini nampak seperti duduk-duduk saja, tidaklah sesibuk orang lain, tapi sebenarnya sedang membuat kerja yang besar iaitu berjihad melawan nafsu.

Melawan hawa nafsu atau mujahadatun nafsi sangat susah. Mungkin kalau nafsu itu ada di luar jasad kita dan bisa kita pegang, mudahlah kita menekan dan membunuhnya sampai mati. Tetapi nafsu kita itu ada di dalam diri kita, mengalir bersama aliran darah dan menguasai seluruh tubuh kita. Karena itu tanpa kesedaran dan kemahuan yang sungguh-sungguh kita pasti dikalahkan untuk diperalat sekehendaknya.

Nafsu jahat dapat dikenal melalui sifat keji dan kotor yang ada pada manusia. Dalam ilmu tasawuf, nafsu jahat dan liar itu dikatakan sifat mazmumah. Di antara sifat-sifat mazmumah itu ialah sum'ah, riya', ujub, cinta dunia, gila pangkat, gila harta, banyak bicara, banyak makan, hasad, dengki, ego, dendam, buruk sangka, mementingkan diri sendiri, pemarah, tamak, serakah, bakhil, sombong dan lain-lain. Sifat-sifat itu melekat pada hati seperti daki melekat pada badan. Kalau kita malas menggosok sifat itu akan semakin kuat dan menebal pada hati kita. Sebaliknya kalau kita rajin meneliti dan kuat menggosoknya maka hati akan bersih dan jiwa akan suci.

Nafsu itulah yang lebih jahat dari syaitan. Syaitan tidak dapat mempengaruhi seseorang kalau tidak meniti di atas nafsu. Dengan kata lain, nafsu adalah 'highway' atau jalan bebas hambatan untuk syaitan. Kalau nafsu dibiarkan, akan membesar, maka semakin luaslah 'highway' syaitan. Kalaulah nafsu dapat diperangi, maka tertutuplah jalan syaitan dan tidak dapat mempengaruhi jiwa kita. Sedangkan nafsu ini sebagaimana yang digambarkan oleh ALLAH sangat jahat.

" Sesungguhnya hawa nafsu itu sangat membawa pada kejahatan "
(Yusuf: 53)

Dan ini dikuatkan lagi oleh sabda Rasulullah; "Musuh yang paling memusuhi kamu adalah nafsu yang ada di antara dua lambungmu ".

Nafsu inilah yang menjadi penghalang utama dan pertama, kemudian barulah syaitan dan golongan-golongan yang lain. Memerangi hawa nafsu lebih hebat daripada memerangi Yahudi dan Nasrani atau orang kafir. Sebab berperang dengan orang kafir cuma sekali-sekali."

P/S:Sekadar berkogsi untuk peringatan kepada sesiapa yang terbaca entri ni terutamanya diri sendiri.

0 comments:

 


IT'S JUST A BEGINNING - Templates Novo Blogger 2008